Kumpi on oikein Puolustusvoimien komentaja vai Puolustusvoimain komentaja? Molempia muotoja käytetään eri tilanteissa.

Kysytty

Kumpi on oikein Puolustusvoimien komentaja vai Puolustusvoimain komentaja? Molempia muotoja käytetään eri tilanteissa.

Vastaus

Vastattu

Kielitoimiston ohjepankin mukaan monikon genetiivi muodostetaan niin, että siinä on sama monikollinen runko-osa kuin muissakin monikkomuodoissa. Tällöin taivutetaan siis voima, voimien.

Joissakin tapauksissa monikon genetiivi perustuu poikkeuksellisesti sanan yksikkömuotoon. Tällaisia ovat monet yhdyssanojen alkuosat (esim. vanhainkoti, opettajainhuone, voimainkoetus). Joihinkin yksittäisiin nimiin ja nimityksiin on myös vakiintunut tämä taivutus, vaikka kyse ei ole yhdyssanoista. Näitä ovat juuri Puolustusvoimain komentaja ja esimerkiksi Helsingin Sanomain säätiö. Muissa yhteyksissä sanat taipuvat tavalliseen tapaan: Puolustusvoimien, Helsingin Sanomien.

Tällä tavoin sanaa taivutetaan myös Puolustusvoimien omilla sivuilla: "Puolustusvoimain komentaja johtaa Puolustusvoimia. Komentaja päättää Puolustusvoimien tehtävien toteuttamisesta ja voimavarojen käytöstä." Ks. https://puolustusvoimat.fi/tietoa-meista/puolustusvoimain-komentaja

Kielitoimiston ohjepankin ohje: http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/378