Kumpi on oikea termi, juustoleipä vai leipäjuusto?

Kysytty

Kumpi on oikea termi, juustoleipä vai leipäjuusto? Kyseessä pyöreä vaaleankeltainen ohut kiekko, jossa ruskeita pilkkuja. Mikä se on virallisesti? Vai onko tämä samanlainen ongelma kuin vasta vs vihta? (ps se on vasta ?)

Iso kiitos

Vastaus

Vastattu

Leipäjuusto ja juustoleipä ovat, niin kuin arvelit, maantieteellisesti jakautuneita nimityksiä. Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen mukaan juustoleipä on Kainuun seudulla käytetty termi, kun taas leipäjuustoa tavataan laajasti Pohjanmaalla ja Perä-Pohjolassa. Kielikello-lehdessä kerrotaan näin: "Tuorejuustoihin kuuluva perinteinen suomalainen talonpoikaisjuusto on leipäjuusto, jonka kainuulainen nimitys on juustoleipä. [...] Yleiskielessä pitäisi käyttää nimeä leipäjuusto, joka luokittelee tuotteen juustojen luokkaan, juustoleipä ryhmittyisi leipien luokkaan."

https://kaino.kotus.fi/sms/?p=qs-article&sms_id=SMS_716ee71304ba8df246d…

https://kaino.kotus.fi/sms/?p=article&word=juustoleip%C3%A4&sms_id=SMS_…

https://www.kielikello.fi/-/juustojen-nimista

6 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Setälän - Niemisen - Ojajärven "Suomen kielen oppikirja" on yli viiden vuosikymmenen takaa, mutta sielläkin opetettiin noin 14-vuotiaille koululaisille yhdyssanojen osien merkityksestä, kohta 142:
"Yhdyssanan alkuosa määrittää sen loppuosaa ja on nimeltään määriteosa. Loppuosa on nimeltään perusosa. Niinpä esimerkiksi yhdyssanoissa kirjakauppa, hattukauppa, maitokauppa, kangaskauppa ja kukkakauppa perusosana on sana kauppa, jolle määriteosan vaihtuminen antaa vain uutta sisältöä."
Siten: Yhdyssanoilla, joiden jälkimmäinen osa on juusto, tarkoitetaan juustoa; alkuosa tarkentaa juustolajin, vaikkapa sulatejuusto, kermajuusto, kutunjuusto, edamjuusto. Leipä-loppuisilla yhdyssanoilla tarkoitetaan leipää, esimerkiksi ruisleipä, ohraleipä, pettuleipä, joululeipä, ranskanleipä.