Kulttuuritoimitus.fi nettisivustolla on artikkeli Dylan Thomasin runokokoelmasta. Artikkelissa Mikko Lamberg kirjoittaa näin: "..Mikkola perustelee laajasti…

Kysytty

Kulttuuritoimitus.fi nettisivustolla on artikkeli Dylan Thomasin runokokoelmasta. Artikkelissa Mikko Lamberg kirjoittaa näin: "..Mikkola perustelee laajasti esipuheessa monet ratkaisunsa ja kertoo runoilijan elämästä valaisevasti. Hän myös kertoo runojen taustoista ja erottelee niiden merkityksiä paikoin tavalla, joka tuntuu runoilijan tai runoilijaelämän, mitä se ikinä onkaan, mystifioinnilta. Valitettavasti suomeksi Thomasin runous muistuttaa sanataituruuden sijasta purppuraa lyriikkaa."

Mutta mitä on purppura lyriikka???

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseisestä tekstistä on linkki englanninkieliseen selitystekstiin : Purple Prose: How to Know If Your Prose Is Purple. Tekstissä todetaan, että purppuraproosa on tarpeettoman monisanaista, (teko)runollista ja jäykkää tekstiä, joka keskittää huomion tekstiin eikä siihen, mistä se kertoo.  Käsite on peräisin kreikkalaiselta runoilijalta Horatiukselta, joka eli ensimmäisellä vuosisadalla eKr. Teivas Oksala ja Ernst Palmén ovat suomentaneet Horatiuksen Ars poetica - Runotaide  -teoksen (Gaudeamus, 1977).  Kirjassa todetaan " On varsin tavallista, että mahtipontisiin ja suura lupaileviin alkusanoihin ommellaan jatkoksi yksi ja toinen purppuratilkku, jonka tarkoituksena on näkyä kauas ..."  Kirjoittaja ilmeisesti tarkoitta purppurarunoudella tuollaista komeaa, mutta sisällyksetöntä sanamaalailua.