Kulkeeko maapallon leveyspiiri navalta toiselle navalle?Ekvaattorina.

Kysytty

Kulkeeko maapallon leveyspiiri navalta toiselle navalle?Ekvaattorina.

Vastaus

Vastattu

Leveyspiirit ovat maapallon kiertäviä päiväntasaajan suuntaisia piirejä. Päiväntasaaja eli ekvaattori puolestaan sijaitsee napojen puolivälissä ja jakaa maapallon pohjoiseen ja eteläiseen pallonpuoliskoon. Leveyspiirit eivät siis kulje napojen kautta. Napojen kautta kulkevat pituuspiirit.

Lähteet:

Leveyspiiri

Pituus- ja leveyspiirit muodostavat kartalle verkon

Päiväntasaaja