Kuka Tuntemattoman sotilaan roolihahmoista kuvasi sotaa siviilielämän jo häämöttäessä -Paska reissu.Mutta tulihan tehtyä?Honkajoki, Viirilä; Rokka, Rahikainen,…

Kysytty

Kuka Tuntemattoman sotilaan roolihahmoista kuvasi sotaa siviilielämän jo häämöttäessä -Paska reissu.Mutta tulihan tehtyä?Honkajoki, Viirilä; Rokka, Rahikainen, Hietanen, Koskela, Määttä, Susi, Kariluoto, ei kukaan

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalaisessa fraasisanakirjassa, Otava, 1981, mainitaan kyseinen lause: Paskareisu (tosiaan tässä muodossa), vaan tulipahan tehtyä, suomalaisen sotilaan arvio Syväriltä palattua. Sanonnan esiintymiseen Tuntemattomassa sotilaassa ei viitata.
Selasimme myös Väinö Linnan Tuntemattoman sotilaan viimeisiä kappaleita, mutta kyseistä lausetta ei löytynyt.
Sanonta voi kuitenkin esiintyä muualla teoksessa tai esimerkiksi teoksen elokuvaversioissa.

10 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Sanonta esiintyy ainakin laulussa Marskinpa Miehiä. (Säv. Jaakko Salo san. Sauvo Puhtila) Albumilla Molohtovin koktaili säkeistöä ei ole, mutta esim. elokuvassa Päämaja se kuuluu taustalla.

"Pomo sanoi meille pojat vielä viime kerta,
Levarissa esitetään venäläistä verta.
Sano hei hurraa oi kallis Suomenmaa,
paska reissu mutta tulipahan tehdyksi."
(Kirjoitusasu saattaa olla virheellinen. On kulunut muutama vuosi kun viimeksi kuulin laulun tämän version.)

Lähteet: Elokuva Päämaja, Youtube- Jaakko Salo - Marskinpa miehiä.

Sanonta on elokuvasta Ratkaisun päivät, ei siis Linnan tekstistä.

Kuvakirjassa Nauru sodalle on viimeisenä kuva mosurista, joka toteaa nuo sanat.