Kuka (suomalainen?) tsaarinupseeri sai kunniamerkin/ ansiomitalin, jossa luki jollain kielellä: "Kuolema kristityille koirille". Tämä tapahtui muistaakseni…

Kysytty

Kuka (suomalainen?) tsaarinupseeri sai kunniamerkin/ ansiomitalin, jossa luki jollain kielellä: "Kuolema kristityille koirille".
Tämä tapahtui muistaakseni 1800-luvulla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sakari Virkkusen teoksesta Ryti: myrskyajan presidentti löysin seuraavan maininnan saksalaisesta diplomaatista Karl Schnurresta:

"Schnurre, jolla oli ennestään hyvät suhteet sekä Rytiin että Wittingiin, oli sekä taitava neuvottelija että hyvä juttumies. Rytin lounaalla, johon myös Kivimäki osallistui, Schnurre kertoi olleensa neuvotteluissa myös Afganistanin hallituksen kanssa. Neuvottelujen päätyttyä hänelle ojennettiin kunniamerkki. Siinä oleva arabiankielinen teksti valkeni Schnurrelle vasta Berliinissä, kun hän näytti sitä ystävälleen itämaisten kielten professorille. Kunniamerkissä luki: 'Kuolema kristityille koirille'. s. 95.

Venäjällä palvelleita suomalaistaustaisia upseereita on käsitellyt Mirko Harjula teoksessaan "Ryssänupseerit": ensimmäisen maailmansodan Venäjän asevoimien suomalaistaustaiset upseerit 1914-1956. Samalla ilmansuunnalla Turkestanissa palvelivat mm. Theodor Charpentier ja Kaarlo Kivekäs. Heillä ei kuitenkaan kansallisbiografian perusteella näyttäisi olleen afganistanilaisia mitaleita. Upseereista ainoa varma Afganistan-yhteys on Georg von Schoultzilla, joka pakeni vallankumousta Heratiin 1918 ja kuoli samana vuonna. Kyseessä voisi ehkä olla myös jokin nykyisen Uzbekistanin alueella tuolloin sijainneen Buharan emiraatin mitali.

Muita lähteitä:

https://kansallisbiografia.fi/kenraalit/henkilo/205

https://kansallisbiografia.fi/kenraalit/henkilo/66