Kuka päättää eläinten suomenkielisistä nimistä, esim tällaisista mielikuvituksellisista nimistä, kuten Viidakonmattopyton?

Kysytty

Kuka päättää eläinten suomenkielisistä nimistä, esim tällaisista mielikuvituksellisista nimistä, kuten Viidakonmattopyton?

Vastaus

Vastattu

Hei

"Suomessa toimii useita eri eliöryhmiin erikoistuneita yhdistyksiä ja toimikuntia, joiden yhtenä päätehtävänä on ollut suomenkielisen nimistön luominen omalle eliöryhmälleen." Teksti on suora lainaus Natura-lehden artikkelista, johon linkki alla. Yhdistykset ja toimikunnat tekevät ehdotuksia nimistä ja niistä avataan julkinen keskustelu. Suomenkielen lautakunta antaa ehdotuksista oman mielipiteensä. Alla linkki myös aihetta koskevaan Kielikellon artikkeliin.

https://www.kielikello.fi/-/maailman-nisakkaiden-suomenkieliset-nimet

https://www.naturalehti.fi/2017/03/10/mista-lajien-nimet-tulevat/

0 ääntä

Kommentit

Myös kasveilla on paljon kummallisia ja turhan pitkiä nimiä. Eipä taida kasvien jkeräily enää kuulua koululaisten hommiin, moiset nimet eivät varmaan mahtuisi kuivattujen kasvien nimilappuihin.
Onkohan tuolla pytonilla sitten vastaparina vaikkapa lentävämattopyton tai savimajanmattopyton?