Kuka ovat levyttänyt laulun nimeltä Paraguayn Maria? Minua kiinnostaisi myös, kuka on tehnyt sanat ja onko laulu käännös? Kenen on alkuperäinen, jos käännetty?…

Kysytty

Kuka ovat levyttänyt laulun nimeltä Paraguayn Maria? Minua kiinnostaisi myös, kuka on tehnyt sanat ja onko laulu käännös? Kenen on alkuperäinen, jos käännetty? Olen kuullut sen joskus 70-luvulla. Sanat alkavat näin: "Pane ikkuna kiinni Maria, vedä verhot eteen. Katso kaappiin ja sängyn alle, siellä voi olla presidentin korva, hyenan kuono, poliisin käpälä. Siellä voi olla kuoleman silmä."

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseinen laulu on albumilta "Koko yön minun poikani valvoi" (Love Records LRLP 74, p1973, CD-versio 1998) ja sen nimi on "Ne tulevat, Maria". Albumin laulujen latinalaisen Amerikan teemaiset tekstit ovat kaikki Matti Rossin käsialaa ja sävellykset on tehnyt Henrik Otto Donner. Levyn pääsolistina on Arja Saijonmaa, bändissä soittavat mm. Juhani Aaltonen, Esko Linnavalli, Pekka Sarmanto ja Esko Rosnell.

CD-versio löytynee useimmista hyvinvarustetuista suomalaisista musiikkikirjastoista, LP-versio ainakin HelMet-musiikkivarastosta ( http://luettelo.helmet.fi/record=b1677255~S9*fin).

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto