Kuka on säveltänyt musiikin Topeliuksen näytelmään Tuhkimo (viimeistään vuonna 1907)? Minulla on tieto, että isoäidilläni olisi ollut nuotit Tuhkimon kahteen…

Kysytty

Kuka on säveltänyt musiikin Topeliuksen näytelmään Tuhkimo (viimeistään vuonna 1907)?

Minulla on tieto, että isoäidilläni olisi ollut nuotit Tuhkimon kahteen lauluun (Helmi Nylundin nuottipyyntö Anna Mäkiselle os. Nyberg kirjeessä 22.11.1907). Armas Järnefeltin näytelmämusiikki mainitaan kansallisbiografiassa, mutta ei Topeliuksen näytelmiä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kansalliskirjaston tietokannasta ei löydy tietoa Sakari (Zacharias) Topeliuksen Tuhkimo-satunäytelmän mahdollisesta sävelletystä versiosta. Sen sijaan kirjailijan toinen satunäytelmä, Prinsessa Ruusunen toteutettiin Selim Palmgrenin säveltämänä musiikkinäytelmänä v. 1904 paikkeilla. Sävellyksen teosluettelonumero on SP308.

Topeliuksen ohella myös kirjailija Larin-Kyösti muokkasi Tuhkimo-kansansadusta satunäytelmän. Sen sävelsi Erkki Melartin vuonna 1903 (opus 22). Teosta luonnehditaan näytelmämusiikiksi orkesterille sekä mieskuorolle.

Armas Järnefeltin teosluettelossa puolestaan on mainittu kaksi sävellystä Topeliuksen Miranda-sadun teksteihin (1901): Najadens sång sekä Nymf och trolldans.

Lähteitä:

Selim Palmgrenin teosluettelo

Erkki Melartinin teosluettelo

Armas Järnefeltin teosluettelo  Järnefelt elokuva- ja näyttämömusiikin säveltäjänä

Luettelo laulusävellyksistä Topeliuksen teksteihin

Topelius som kritiker, författare och dramatiker. Finlands teaterhistoria.