Kuka on sanoittanut laulun Pikku Lauri?

Kysytty

Kuka on sanoittanut laulun Pikku Lauri? Useissa lähteissä mainitaan sanoittajaksi Sakari Topelius, mutta Topeliushan kirjoitti satunsa ruotsiksi. Ilmeisesti ensimmäinen suomenkielinen versio sadusta oli Wähä-Lassi, suomentaja C. A. Gröneberg. Nykyisinkin tunnettu versio lienee Ellen Nervanderin suomentama, mutta ovatko myös laulun sanat Ellen Nervanderin?

Vastaus

Vastattu

Topeliuksen satu Lasse Liten ja siihen sisältyvä runo Lasse, Lasse liten! ovat tosiaan alkujaan ruotsinkielisiä kirjassa Läsning för barn 5 vuonna 1880. Linkki Zacharias Topelius skrifter

Runosta on monta suomennosta.

Ensimmäisessä suomennoksen koko teoksesta on julkaissut Porvoolainen kustantamo Werner Söderström 1883. Doria kuvailee teosta: "Nimiösivulla myös: Tekijän luvalla suomennettu. - Kuvilla varustettu painos.
Suomentanut Aatto Suppanen, paitsi runot Em. Tamminen ja Olof Berg."  Linkki Lukemisia lapsille 5des osa

Tosin D Palanderin kirjapaino Porvoossa on julkaisut saduista Pikku-Matti ja Wähä-Lassi  C. A. Grönebergin suomennoksen jo 1871. Linkki Doria.fi

Runo on julkaistu myös Immi Hellen teoksessa Runoja lapsille1, 1898. Linkki Finna.fi hakutulokseen

En saanut selville onko Nervander suomentanut myös laulun sanat. Jos kirjassa ei nimiölehdellä muuta mainita, niin suomennos on kokonaan hänen.

0 ääntä

Kommentit

Topelius-asiasanalinkki ei toimi.