Kuka on maailman ensimmäinen presidentti?

Kysytty

Kuka on maailman ensimmäinen presidentti?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ensimmäinen presidentin johtama valtio on Yhdysvallat. Yhdysvaltain ensimmäinen presidentti oli George Washington (1789-1797). Hän lienee ollut maailman ensimmäinen presidentti. Digitaalisen tietosanakirja Britannican mukaan presidentti-nimitystä käytettiin Yhdysvalloissa tosin jo aiemmin joissakin brittiläisissä siirtokunnissa.

14 ääntä

Kommentit

Ei Yhdysvallat ole maailman ensimmäinen tasavalta, vaikka onkin ensimmäinen maa, joka otti valtionpäämieheksi presidentin. Jo Rooman valtakunta oli kuningaskunnan jälkeen ennen keisarikunnan aikaa tasavalta, jota johtivat konsulit ja maailman vanhin nykyinen tasavalta on San Marino, jota johtaa kaksi valtionhoitajaa. Ei se, että valtio on tasavalta, tarkoita, että sillä välttämättä pitäisi olla presidentti. Presidentittömiä tasavaltoja ovat Rooman tasavallan ja San Marinon lisäksi olleet ainakin Libya Gaddafin (hän ei presidentti ollut eikä muutakaan vastaavaa nimikettä hänellä ollut) aikana ja Viro 1920- ja 1930-luvulla, jolloin sekä valtionpäämiehenä että hallituksen johtajana oli riigivanem sekä edelleen Pohjois-Korea, jota johtaa Suuri Johtaja.