Kuka on kirjoittanut runon, joka alkaa seuraavasti? Voi onnettomuutta Libyan, voi tuskaa ja hätää sen. Oli eessä Libyan porttien lohikäärme hirmuinen.

Kysytty

Kuka on kirjoittanut runon, joka alkaa seuraavasti?
Voi onnettomuutta Libyan,
voi tuskaa ja hätää sen.
Oli eessä Libyan porttien
lohikäärme hirmuinen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksessä on Lauri Pohjanpään runo Pyhä Yrjö, joka löytyy runoilijan Valitut runot -kokoelmista alaotsakkeen Kertovia runoja alta. Helsingin sanomien numerossa 6.5.1941 oli yksityiskohtainen selostus juhlan kulusta - sieltä löytyi myös tieto tästä runosta. Valitettavasti en löytänyt runokokoelmaa, johon runoelma olisi alunperin sisältynyt.