Kuka on keksinyt voileipäkakun? Voileipäkakun historia?

Kysytty

Kuka on keksinyt voileipäkakun?
Voileipäkakun historia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Esim. Valittujen Palojen kustantamassa "Nyt on juhlan aika"-kirjassa sanotaan voileipäkakkujen tulleen muotiin Suomessa 1960-luvulla (makeiden täytekakkujen ohjeita alkoi esiintyä suomalaisissa keittokirjoissa 1800-luvun lopulla). Voileipien historia ulottuu tietenkin pidemmälle esim. tanskalaiset ovat löytäneet ensimmäiset maininnat kuuluisasta smörrebrödistään näytelmäkirjailija Holbergin (1684-1754) teoksista (Nyyssönen, Hannu: Smörrebröd on parasta).

21 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Maaliskuussa 1965 äitini, pohjoissuomalainen pientilan emäntä, tarjosi omilla syntymäpäivillään itse tekemiään perinteisiä makeita täytekakkuja. Ensimmäisten vieraiden joukossa oli "tietäjiä", jotka valistivat että tuo on vanhanaikaista: nykyään pitää olla voileipäkakkua, siellä-ja-siellä oli tarjottu.