Kuka on eniten kävelyaskelia kävellyt ihminen maailmassa yhden vuorokauden aikana ja kuinka monta? Ja kuka on maailman nopein uimari mitattuna metriä…

Kysytty

Kuka on eniten kävelyaskelia kävellyt ihminen maailmassa yhden vuorokauden aikana ja kuinka monta? Ja kuka on maailman nopein uimari mitattuna metriä sekunneissa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti ensimmäiseen kysymykseesi eniten kävelyaskelia ottaneesta ihmisestä en löytänyt mitään tilastoja. Ehkä jotain vinkkiä voisi kuitenkin saada ultrajuoksijoiden ennätystilastosta: Vuonna 2022 Aleksandr Sorokin juoksi 24 tunnin aikana 319,614 km. Jos kuvitellaan, että matka olisi tehty tasaisella alustalla ja juoksuaskeleen pituus olisi ollut tasaisesti 1 metri, niin askeleiden lukumääräksi tulisi 319 614.

Nopeimman uimarin titteli voisi mennä 50 metrin vapaauinnin maailmanennätyksen haltijalle, brasilialaiselle César Cielolle. Vuonna 2009 hän ui 50 metriä 20,91:ssä sekunnissa, joten hänen keskinopeutensa oli noin 2,4 m/s.

Lähteet:

Uinnin maailmanennätykset. Wikipedia. https://fi.wikipedia.org/wiki/Uinnin_maailmanenn%C3%A4tykset

Ultrajuoksu.fi. Tilastot ja ennätykset. https://ultrajuoksu.fi/tilastot-ja-ennatykset/#ujtab-content-0-1