Kuka on ajatellut, että äly ja hiukset eivät mahdu samaan päähän ja mistä syystä eivät mahtuisi?

Kysytty

Kuka on ajatellut, että äly ja hiukset eivät mahdu samaan päähän ja mistä syystä eivät mahtuisi?

Vastaus

Vastattu

Älyn ja karvoituksen yhteys vaikuttaa olevan kansainvälinen aihelma, johon liittyviä sanontoja löytyy eri puolilta maailmaa – toisissa kulttuureissa puhutaan parrasta, toisissa hiuksista. "Aivot eivät ole parrassa", sanoo esimerkiksi intialainen. "Partaa on kasvanut, järkeä ei", sanotaan puolestaan Ukrainassa. Monilla näistä sanonnoista voi havaita yhteyden ikään: "Ei järki ole iässä vaan päässä", kuuluu turkkilainen sananlasku.

Hiuksettomuuden ja älyn liiton taustalla saattaa hyvinkin olla ajatus "vanhuuden viisaudesta" yhdistyneenä huomioon kaljuuntumisesta ikääntymisen ulkoisena tunnusmerkkinä. William Shakespearen näytelmässä Hairauksia sanaillaan  – Paavo Cajanderin suomentamana –  näin:

Antipholus Syrakusalainen: Miksi aika on niin itara hiuksille, vaikka se muuten on kasvannaisista niin rikas?
Dromio Syrakusalainen:  Niin nähkääs, se on siunaus, jonka se suo elukoille; ja minkä se ihmisiltä vähentää hiuksia, sen se lisää heille älyä.
Antipholus Syrakusalainen: Mutta paljo on ihmisiä, joilla on enemmän hiuksia kuin älyä.

Antipholuksen huomiosta  – "paljon on ihmisiä, joilla on enemmän hiuksia kuin älyä" –  ei ole alkuperäisestä asiayhteydestään irrotettuna enää pitkä matka kysymyksen ajatukseen "äly ja hiukset eivät mahdu samaan päähän". Suomalaiseen sananlaskuaarteistoon tämä miete on tallentunut naisia väheksyvänä kommenttina: "Naisilla on pitkä tukka ja lyhyt mieli." Kun tähän kytketään vielä ikään liittyvä hiustenlähtö voittopuolisesti miehisenä ominaisuutena, jäävät naisparat vaille Shakespearen Dromion mainitsemaa ajan hiuksia vähentävää mutta älyä lisäävää vaikutusta, mikä on omiaan entisestään vahvistamaan ajatusta hiuksista osoituksena älynlahjojen vähäisyydestä.

Lähteet:
Maailman sananlaskuviisaus
Vanhan kansan sananlaskuviisaus
Matti Kuusi, Perisuomalaista ja kansainvälistä