Kuka oli se Puolan kuningas, jonka ajoista alkaen juutalaiset saivat oikeuden harjoittaa uskontoaan Puolassa keskiajasta alkaen ja siten turvapaikan?

Kysytty

Kuka oli se Puolan kuningas, jonka ajoista alkaen juutalaiset saivat oikeuden harjoittaa uskontoaan Puolassa keskiajasta alkaen ja siten turvapaikan? Oliko lisänimi Viisas?

Vastaus

Vastattu

Kuningas Kasimir Suuri (1310–1370) on todennäköisesti kyseinen kuningas. Mm. hänen säätämänsä Wiślican perussääntö 1) paransi puolanjuutalaisten asemaa huomattavasti. Alla suora lainaus saksalaisen Wikipedian artikkelista Geschichte der Juden in Polen Googlen kääntämänä 2):

"Kuningas Kasimir Suuri (1310–1370) omistautui ensisijaisesti maan laajentamiseen sekä maatalouden ja kaupan edistämiseen. Tätä varten hän harjoitti muun muassa juutalaisten ja talonpoikien suojelupolitiikkaa. Hänen aikalaisensa kutsuivat siksi kuningas Kasimiria "talonpoikien ja juutalaisten kuninkaaksi". Vuonna 1334 hän täydensi isoisänsä Bolesław hurskaan Calian yleistä etuoikeutta Wiślican perussäännön määräyksillä ja vuonna 1364 toisella säädöksellä. [8] Hän laajensi Calianin yleisen etuoikeuden voimassaoloajan koko Puolan kuningaskuntaan. Kuningas Casimir vahvisti Calianin yleisessä etuoikeudessa (Judei vendant omnia libere et emant, latinaksi: juutalaiset voivat myydä ja ostaa kaikkea) myönnetyn täydellisen kaupan vapauden ja myönsi heille lisää oikeuksia kaupallisissa asioissa. Hän antoi myös määräyksiä, joiden tarkoituksena oli suojella juutalaisia ​​kristittyjen naapureiden mielivaltaa vastaan ​​ja suojella heidän synagogejaan. Vuosien 1334 ja 1364 säädösten kautta kaupunkien juutalaiset muodostettiin erilliseksi, omaisuutta omistavaksi ryhmäksi, jolla oli laaja itsehallinto. Vastineeksi juutalaiset maksoivat veron servi camarae regis (latinaksi: kuninkaallisen hovin alamaiset ) . Kristittyjen korkokiellon seurauksena rahan lainaus putosi juutalaisille . Suur-Puolan juutalaiset saivat ottaa 1 groschenin korkoa markkaa kohti (puolaksi: grzywna) viikossa ja ½ groschenia Vähä-Puolassa. Tämä vastasi 108 % tai 54 % vuosikorkoa. Kuningas Kasimirin hallituskautta pidetään suuren vaurauden aikakautena suurimmalle osalle Puolan juutalaisista. Hänen juutalaisille myöntämänsä vapaudet eivät olleet yleisiä Länsi-Euroopassa. Tämä teki Puolan kuningaskunnasta houkuttelevan juutalaisille maahanmuuttajille."

1) https://de.wikipedia.org/wiki/Statut_von_Wi%C5%9Blica
2) https://de.wikipedia.org/wiki/Geschichte_der_Juden_in_Polen#Fr%C3%BChe_…

2 ääntä

Kommentit

Monissa maissa hallitsijan lisänimeen liitettiin "viisas". Myös muitakin halventavia nimiäkin käytettiin: https://historianet.fi/yhteiskunta/kuninkaalliset/kuninkaiden-noyryytta…

Ainakin sellaiset hallitsijat kuten Oleg Viisas (https://fi.wikipedia.org/wiki/Oleg_Viisas) Novgorod ja myös Jaroslav Viisas (https://fi.wikipedia.org/wiki/Jaroslav_I_Viisas) samoilta alueilta käyttivät "viisas" lisänimeä. Lienee hyvin yleinen käytäntö noissa Puolan alueilla jo ennen Puolan valtion syntymistä.