Kuka oli kirjailija Eero Salola? voisitko kertoa hänestä jotakin tietoja

Kysytty

Kuka oli kirjailija Eero Salola? voisitko kertoa hänestä jotakin tietoja

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eero Salola (vuoteen 1906 Boman) synt. 1.6.1902 Perniössä, oli lausuntataiteilija, esitystaidon opettaja, kirjailija ja opetusneuvos. Hän toimi Helsingissä mm. kansakoulun opettajana, pitkään Helsingin yliopiston suullisen esitystaidon opettajana ja opettajana Helsingin opettajakorkeakoulussa ja Helsingin työväenopistossa. Lausuntataiteilijana hän esitti mm. Tulenkantajat-ryhmän lyriikkaa. Hän on ansioitunut myös nuorisokirjallisuuden alalla mm. laatimalla lapsille suunnatun Kalevala-lyhennelmän sekä toimittamalla useita runokokoelmia lapsille ja nuorille. Ehkä tunnetuin hänen teoksistaan on kansansatuvalikoima Hölmölän kylä (1960, uusin painos 2000). Salola sai opetusneuvoksen arvonimen 1962. Eero Salola kuoli 1989.

Lähteet:
Kuka kukin on 1978. Helsingissä : Otava, 1979.
Studia : studia-tietokeskus. Osa Ry-Ö. Espoo : Weilin + Göös, 1995 .
Suomen kirjailijat 1917-1944. Helsinki : Suomalaisen kirjallisuuden seura, 1981.