Kuka levyttänyt,esittänyt? sanat menevät näin : "kerran kun lähdin päätin tehdä pienen matkan,täällä mä samaa matkaa jatkan tuskimpa kotimaata nään" "vuodet on…

Kysytty

Kuka levyttänyt,esittänyt?
sanat menevät näin :
"kerran kun lähdin päätin tehdä pienen matkan,täällä mä samaa matkaa jatkan tuskimpa kotimaata nään"
"vuodet on menneet mutta nuoruus muistot säilyy, haaveissa kotimaa ja järvet häilyy..."
Jotenkin näin,Muistelen Tapsa Rautavaaran laulaneen,en ole kylläkään varma.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Muutama päivä sitten kysyttiin samaa kappaletta näin:

http://www2.kirjastot.fi/fi-FI/kysy/arkistohaku/kysymys/?id=ff9dc31f-56…

Kysymyksessä on kohta:

"ja hieman lisätietoa:"Laulu on sarjasta ,Ameriikankiertue ,Helismaa ,Rautavaara . Tekivät lauluja siirtolaisille.Näin kertoi Esa Niemitalo kun häneltä kysyin.""

ja sitä kautta oletettavan kappaleen jäljille päästään.

Wikipediasta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Tapio_Rautavaara

"Rautavaaran ja Helismaan välit alkoivat kuitenkin taas parantua 1950-luvun lopulla, muutamaksi vuodeksi ennen Helismaan kuolemaa 1965.[4][80] Vuonna 1957 he tekivät pitkästä aikaa levyn yhdessä, kappaleen ”Taas tavattiin”.[4] Vuosina 1959 ja 1960 Rautavaara teki kaksi pitkää kiertuetta Yhdysvalloissa amerikansuomalaisten parissa.[81] Rautavaara teki ennen ensimmäistä kiertuetta sävellyksen, johon hän pyysi Helismaata tekemään sanat. Näin syntyi kappale ”Vanha rantasauna”."

Tämän perusteella voi arvata, että kyse on ehkä kappaleesta Vanha Rantasauna. Kyseisessä kappaleessa sanat eivät ole samat mitä kysytään, mutta hyvin samanhenkiset. Kyse voi olla kappaleesta Vanha Rantasauna, jos esim. sanat on muistettu väärin.

Kappaleen nuotit ja sanat löytyvät useista nuottikokoelmista kuten esim. Rautavaara, Tapio: Reissumiehen lauluja 2.

Laulu Vanha Rantasauna You Tubessa: http://www.youtube.com/watch?v=pY0KZkgs4Ag

3 ääntä

Kommentit

Kyseessä ei ole Vanha rantasauna -kappale, asia selvisi kun laulua kuunneltiin. Jos pystymme selvittämään mikä laulu on kyseessä niin kerromme sen täällä.

Eino Grönin laulama biisi. Alkaa näin: Taas yksin istun, kotimaahan mietteet kantaa, metsiä muistelen ja järven rantaa, lapsena siellä leikittiin...

No joo, löysin tuon singlen levykaapistani, se on Eino Grönin vuonna 1972 Decca merkille levyttämä kappale Muistot säilyy, b-puolella kappale Päijänteen rannalla.

Kappale on Eino Grönin levyttämä "Muistot säilyy". Suomeksi levytetty myös nimellä "Kasakkapartio", Brita Koivunen. Alkuperäinen venäläinen kappale on "Poljuško-pole".