Kuka, ja milloin on suomentanut skyscraper:in pilvenpiirtäjäksi? Ja onko tämä termi ollut alusta asti "se ainoa oikea" vai onko aluksi ollut ehdolla myös joku…

Kysytty

Kuka, ja milloin on suomentanut skyscraper:in pilvenpiirtäjäksi? Ja onko tämä termi ollut alusta asti "se ainoa oikea" vai onko aluksi ollut ehdolla myös joku raaputus-johdannainen?

Vastaus

Vastattu

Etymologisessa sanakirjassa ei ole pilvenpiirtäjän alkuperästä mitään, enkä löytänyt tietoa muistakaan lähteistä. Asiaa kannattaa kysyä Kotimaisten kielten keskuksen neuvontapalvelusta, jossa voi kysyä sanojen alkuperästä: https://www.kotus.fi/kotus/yhteystiedot/yhteydenottolomakkeet/kysy_sano…

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kuten niin monelle muullekin asialle, myös suomen kielen sanojen ensiesiintymisen ajoittamiselle ovat erinomainen lähde Kansalliskirjaston digitoimat lehdet, jotka ovat 1930-luvun loppuun saakka kattavasti avoimessa verkossa.

Sana näyttäisi ainakin lehtikielessä tulleen käyttöön jo 1890-luvun jälkipuoliskolla ja yleistyneen tämän jälkeen nopeasti: https://digi.kansalliskirjasto.fi/search?query=pilvenpiirt%C3%A4j%C3%A4…

Myös muotoja pilven piirtäjä, pilvien piirtäjä, pilven raapija ja pilvenraapija näkyy hajanaisesti käytetyn, viimeksi mainittua pari kertaa vielä 1920-luvun lopussa.