Kuinka yleisesti tunnettu termi autosuunnistus oli 90-luvun alussa? Löysin videon tuolta ajalta, jossa joku kertoo harrastavansa autosuunnistusta, ja tämä…

Kysytty

Kuinka yleisesti tunnettu termi autosuunnistus oli 90-luvun alussa? Löysin videon tuolta ajalta, jossa joku kertoo harrastavansa autosuunnistusta, ja tämä jolle hän sen kertoi, sanoi, että nyt meni yli ymmärryksen.

Vastaus

Vastattu

Suomen ensimmäiset autosuunnistuskilpailut järjestettiin jo 20-luvun lopulla, ja st-harrastus (suunnistus- ja tarkkuusajo) pääsi meillä hyvään alkuun jo ennen sotia. Suomen mestaruudesta lajissa alettiin virallisesti kilpailla vuonna 1953. Vuonna 1957 ilmestyi Autourheilun kansallisen kilpailulautakunnan kustantamana ensimmäinen suomenkielisen opaskirja aiheesta, Ensio Kivisen Autosuunnistaminen.

Autosuunnistus ei kuitenkaan ole saanut osakseen kovinkaan paljon julkisuutta ja autourheilulajina se on jäänyt verrattain tuntemattomaksi. Suomen moottoriurheilu -teoksen mukaan syynä tähän on paljolti se, että st-ajot ajetaan yleensä öiseen aikaan ja reitti pidetään salaisena lähtöön saakka, minkä vuoksi yleisö ei voi kilpailua seurata – "niin mielenkiintoista kuin se olisikin".

Lähde:
Suomen moottoriurheilu. 2

Kirjallisuutta:
Ensio Kivinen, Autosuunnistaminen. – 1957
Esko Väinölä, Suunnistus- ja tarkkuusajo. – 1965
Ensio Kivinen, Autosuunnistaminen : st-ajon ohjeita. 1 – 1965
Ensio Kivinen, Autosuunnistaminen : st-ajon ohjeita. 2 – 1965
Osmo Niemelä, Autosuunnistuskartat. – 1966
S. Naakka, Autosuunnistus. – 1987
Jorma Luoma-aho, Pohjois-Päijänteen ajo 1950–1990 : 40 vuotta autosuunnistusta. – 1990
Riku Bitter, Pekka Virtanen ja Heikki Vuojakoski, Autosuunnistus on nuorisolaji. – 1991

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Minä kuulin autosuunnistuksesta keskisuomalaisilta tuttujen tutuilta 1970-luvun loppupuolella heidän vieraillessaan Pohjanmaalla.