Kuinka vanha Suomen kirjastolaitos on? Milloin ensimmäinen julkinen kirjasto alkoi toimia ja missä? Milloin kirjastot yleistyivät harvinaisuuksista joka…

Kysytty

Kuinka vanha Suomen kirjastolaitos on? Milloin ensimmäinen julkinen kirjasto alkoi toimia ja missä? Milloin kirjastot yleistyivät harvinaisuuksista joka kuntaan/kaupunkiin? Paljon Suomessa on nykyisin kirjastoja? Kuinka kattava Suomen kirjastoverkko on kansainvälisessä vertailussa? Voiko Suomen kirjastojärjestelmää väittää maailman parhaaksi? :)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen ensimmäinen lainakirjasto, Vaasan Lukukirjasto aloitti toimintansa Vaasassa jo 1794, https://vasaensis.vaasa.fi/ekirjasto/fi/exhibits/show/vaasan-lukukirjas…. Lukukirjastoa pidetään suomalaisen yleisen kirjastolaitoksen alkuna, vaikka se ei ollutkaan nykyisen kaltainen yleinen kirjasto. Historiikissa kerrotaan näin: Kirjaston perustivat Vaasan hovioikeuden jäsenet, mutta myös kaupungin muut asukkaat saivat käyttää kirjastoa "vähäistä maksua vastaan". Vaikka kaikilla kaupunkilaisilla ei ollutkaan varaa käyttää kirjastoa, sitä pidetään kuitenkin Suomen yleisten kirjastojen "äitinä", sillä toiminta oli periaatteeltaan avointa ja julkista.

Vuonna 2009 ilmestyi Ilkka Mäkisen teos Suomen yleisten kirjastojen historia, siinä kerrotaan kirjastolaitoksemme kehittymisestä, https://www.finna.fi/Record/3amk.119497

Suomen kirjastoverkosta ja sen kattavuudesta löytyy tietoa Opetus- ja kulttuuriministeriön sivulta https://minedu.fi/kirjastoverkko ja yleisten kirjastojen tilastoja löytyy palvelusta Suomen yleisten kirjastojen tilastot, https://tilastot.kirjastot.fi/. Valitsemalla koko maan ja toimipisteet, löydät lukuja siitä, kuinka monta pääkirjastoa, sivukirjastoa ja laitoskirjastoa sekä kirjastoautoja maasta löytyy, https://tilastot.kirjastot.fi/?orgs=1&years=1999%2C2000%2C2001%2C2002%2…. Vaikka Suomessa onkin kattava kirjastojärjestelmä, tilastoista näkyy, että toimipisteiden määrä on laskenut vuoden 1999 jälkeen paljon.

Kyllä Suomen kirjastojärjestelmää voi sanoa, jos nyt ei ihan maailman parhaaksi, niin ainakin parhaimmistoon kuuluvaksi.

28 ääntä

Kommentit

En saa päähäni, kuka oli Suomessa kirjastolaitoksen perustaja, joku wienegand? Harmillista kun ei muista, voiko joku auttaa?

Heittäisin allaolevan ongelman purtavaksi?

Hei!
Olisin kiinnostunut sauraavasta?
Asun Hollolan Salpakankaalla. Pääkirjaston toiiminta on viimeaikoina muuttunut oleellisesti huonompaan suuntaan.
Ensin tuli hyviä uutisa, kun kirjastoon tuli kahvio lukusalin yhteyteen. Ei kuitenkaan mennyt kauan kun nuorisotoimi valtasi lukusalin ja lukusali siirrettiin kirjahyllyjen väliin.
Nuorisotoimi täytti tilan mm. birjaldipöydällä ym. Meteliä lisää musiikkisoitin. Tila on myös ahkerasti kunnantoimiston kokous- ja "seurustelupaikkana. Onko tämä" laitaa?". Kirjastossa käy paljon lukusalin käyttäjiä ja lapsiperheitä. Asiasta on huolissaan kaikki kirjaston käyttäjät ja myös henkilökunta. Mitä mieltä ollette??

Ylessä esitetyssä historiaohjelmassa (Viktoriaaninen perintö tms.) kerrottiin, että Englannissa kuningatar Victoria vihki ensimmäisen yleisen kirjaston avatuksi vuonna 1851. Ja kehuivat sitä maailman ensimmäiseksi yleiseksi kirjastoksi. No, eipä ollut, tuo Atlantissa ajelehtiva ulkoilmamuseovaltakunta hävisi enemmän kuin niukasti Suomelle ja sen kirjastolaitokselle, joka perustettiin jo 1700-luvulla.