Kuinka tarkasti ruumiista pystyy selvittämään, kauanko se on ollut kuolleena? Eräs sukulaiseni kuoli niin, että hän oli ehtinyt olla kotonaan muutaman päivän…

Kysytty

Kuinka tarkasti ruumiista pystyy selvittämään, kauanko se on ollut kuolleena? Eräs sukulaiseni kuoli niin, että hän oli ehtinyt olla kotonaan muutaman päivän kuolleena, ennen kuin hänet löydettiin. Kyllähän siitä voi jo jotain päätellä, milloin hän on viimeksi hakenut postinsa, mutta jäähän siihenkin sitten kaksi mahdollisuutta kun hän on voinut kuolla sen päivän iltana tai sitten aamuyöllä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kuolemansyyn tutkijat voivat käyttää ainakin karkean arvion tekoon kuolonkankeutta (rigor mortis), joka käynnistyy noin kuuden tunnin sisällä kuolemasta ja kehittyy täydelliseksi seuraavan kuuden tunnin aikana. Kuolonkankeus säilyy noin 12 tuntia, jonka jälkeen se alkaa hävitä ja on hävinnyt 12 tunnin kuluttua. Koko kuolenkankeuden prosessi kestää siis noin 36 tuntia ja asiantuntija pystyy tänä aikana tutkitun ruumiin kuolinhetken arvioimaan. Kahden vuorokauden jälkeen kuolonkankeuden käyttäminen ei enää onnistu ja arviot kuolinhetkestä perustuvat mahdollisesti tehtävän ruumiinavauksen tuloksiin. Jos ruumis on ollut pitempään kuolleena, täytyy kuolinhetken arvioinnissa käyttää myös päättelyä esimerkiksi juuri postilähetysten avaamattomuudesta, viestien lakkaamisesta jne.

Heikki Poroila