Kuinka suuri vaikutus moottoritien nopeudella on liikenteen päästöihin. Jos esimerkiksi tampere-helsingin moottoritielle nostetaan 130kmh tai 140kmh max…

Kysytty

Kuinka suuri vaikutus moottoritien nopeudella on liikenteen päästöihin. Jos esimerkiksi tampere-helsingin moottoritielle nostetaan 130kmh tai 140kmh max nopeudeksi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nopeuden vaikutuksesta liikenteen päästöihin löytyy useita tutkimuksia. Tytti Kivirannan opinnäytetyössä Nopeusrajoitusten vaikutusten tarkastelu tieliikenteen hiilidioksidipäästöihin käytetään tutkimuskohteena valtatie 3:n moottoritieosuutta. Liitteiden taulukoista varsinkin löytyy tietoa päästöjen määristä eri nopeuksilla.

Aihetta käsitellään myös Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen raportissa Nopeusrajoitusten vaikutus liikenteen hiilidioksidipäästöihin, meluun, turvallisuuteen ja sujuvuuteen (57/2021), joka tarkastelee vaikutuksia Helsingin, Lahden, Tampereen ja Turun kaupunkiseutujen keskeisellä tieverkolla.