Kuinka suuri suhteellinen osuus ruotsia äidinkielenään puhuvista ihmisistä on suomenruotsalaisia?

Kysytty

Kuinka suuri suhteellinen osuus ruotsia äidinkielenään puhuvista ihmisistä on suomenruotsalaisia?

Vastaus

Vastattu

Vuonna 2020 Suomessa asui noin 288 000 äidinkielenään ruotsinkielisiä, mikä on runsaat viisi prosentti väestöstä.

lähde: https://www.stat.fi/tietotrendit/artikkelit/2021/ruotsinkielisilla-kesk…

2 ääntä

Kommentit

Suomessa ei tilastoida etnisiteettiä, ei kysytä miten kukin identifioi itsensä etnisesti. Siksi ei ole mahdollista antaa vastaus kysyjän kysymykseen. Vaikka eroteltaisiin Suomessa syntyneet ja Ruotsissa syntyneet, voisi mukaan tulla niitä, joiden vanhemmat muuttivat sotien jälkeen Ruotsiin, ja kokevat olevansa suomenruotsalaisia vaikka syntyivätkin Ruotsissa.

Vastaus ei ollut vastaus esitettyyn kysymykseen. Kysymys ei ollut, kuinka suuri osa täällä Suomessa on ruotsinkielisiä vaan kuinka suuri osa koko maailman ruotsinkielisistä on suomenruotsalaisia.