Kuinka suuri osuus uskonnollisen taustan omaavista eroaa uskontokunnastaan täysi-ikäisenä opintojen jälkeen?

Kysytty

Kuinka suuri osuus uskonnollisen taustan omaavista eroaa uskontokunnastaan täysi-ikäisenä opintojen jälkeen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymys on sinänsä mielenkiintoinen, mutta varsin mahdoton vastattavaksi. Evankelis-luterilaisesta kirkosta löytyy mediasta lähinnä muutama satunnainen maininta eroajien iästä tai sukupuolesta. Yleisesti kerrotaan vain eroajien - tai liittyjien - määrä sen enempiä erittelemättä.

Ilmoitus kirkosta eroamisesta tehdään viranomaisteitse vain niin sanottujen kansan- tai valtionkirkkojen eli ev.lut. ja ortodoksisen kirkon kohdalla. Muista ryhmittymistä ei liene virallista tilastoa. Eroamisilmoituksessa kysytään nimi ja henkilötunnus, joten teoreettisesti kyettäisiin tilastoimaan, minkä ikäisiä eroajat ovat. Mutta missään ei liene tietoa, onko ihmisellä uskonnollinen tausta - mitä sitten tarkoittaakaan - tai onko hän eronnut opintojensa jälkeen tai mikä on uskonnollisen taustan omaavien kokonaismäärä ja sitä kautta eroamisprosentti.

Digi- ja väestötietovirasto. Ilmoitus uskonnollisesta yhdyskunnasta eroamisesta (pdf).
eroakirkosta.fi. Räsäs-kohussa yli 6500 kirkosta eronnutta - eroajat suurelta osalta aikuisia miehiä.
eroakirkosta.fi. tilastot.
kirkontilastot.fi.