Kuinka suuri osa armeijan käyneistä miehistä on määritetty sodanajan sijoituksessa siviiliorganisaatioiden tehtäviin, mikä tuntuu oudolta koska sodan aikana…

Kysytty

Kuinka suuri osa armeijan käyneistä miehistä on määritetty sodanajan sijoituksessa siviiliorganisaatioiden tehtäviin, mikä tuntuu oudolta koska sodan aikana näitä tehtäviä voisivat hoitaa koulutetut naisetkin vapauttaen maksimimäärän aseellisia joukkoja rintamalle?

Vastaus

Vastattu

Yleisellä tasolla reserviläisen sodan ajan sijoitus määräytyy Puolustusvoimien tarpeen ja kyseisen henkilön sotilaskoulutuksen mukaisesti. Puolustusvoimien sodan ajan joukkojen vahvuus on 280 000 sotilasta, jota tarvittaessa täydennetään muilla reserviläisillä, joita on lähes miljoona.

Asevelvollisuuslain 89 § nojalla työnantaja voi tietyin edellytyksin varata henkilöstöään käyttöönsä myös sodan ajan tilanteessa. Henkilövarauksista löytyy lisätietoja puolustuvoimien verkkosivuilta.

Sijoituksiin liittyvät tiedot eivät ole julkisia, mutta yksittäinen henkilö voi tiedustella omaa sijoitustaan vierailemalla aluetoimistossa.

Sijoittamattoman reservin roolia ja sodan ajan sijoitusta on pohdittu Ruotuväki-lehden kolumnissa, jossa kerrotaan 280 000 taistelijan olevan laskettu riittäväksi määräksi maan puolustamiseen, mutta ei liian suureksi ylläpidettäväksi. Maksimimäärän tavoittelu ei siis olisi välttämättä joukkojen varustamisen ja ylläpidon kannalta tarkoituksenmukaista.