Kuinka saisin itselle vangin kirjeystäväksi? Tai meilien vaihtoon? Vanki saa olla missäpäin suomea hyväänsä.

Kysytty

Kuinka saisin itselle vangin kirjeystäväksi? Tai meilien vaihtoon?
Vanki saa olla missäpäin suomea hyväänsä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Paras kanava lienee SPR:n vapaaehtoistoiminnan kautta: https://www.punainenristi.fi/tule-mukaan/ystavaksi  . SPR:llä on vuosien takainen ystävä- ja tukihenkilötoiminnan perinne, jonka puitteissa myös laajaa kansainvälistä vankilatoimintaa.  Yhteydenpito vankien kanssa saattaa vaatia perehtymisen, jotta saisi riittävästi tietoa ja ymmärrystä vankilan olosuhteista ja seikoista joita turvallinen lähestyminen edellyttää. SPR:n vankitoiminnassa mukana olleet järjestävät tulokkaalle perehtymisen ennen kuin ollaan vankien kanssa tekemisissä. Puhuttaessa kirjeenvaihdosta jo se seikka, onko asianomainen yhteydessä vankiin vain etunimellään vai koko nimellään ja oman identiteettinsä paljastaen ja omalla osoitteellaan vai jollakin muulla kuin yksityisosoitteellaan, esim. Poste Restanten postilokero-osoitteella. SPR:n avulla saa myös itselleen yhteyshenkilön johon voi kiperän paikan tullessa olla yhteydessä. SPR:n vankilavierailijoista kerrotaan sivulla: https://rednet.punainenristi.fi/node/7414 .