Kuinka pitkä prosessi on saada uusi kirja kirjastoon?

Kysytty

Kuinka pitkä prosessi on saada uusi kirja kirjastoon? Ehdottamani kirja saattaa pian näkyä varattavissa kirjoissani, mutta sen saapumiseen voi silti mennä pitkä aika. Mitä kaikkea tehdään uudelle kirjalle?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hankintaehdotusprosessi on usein hieman erilainen riippuen kirjastosta tai kirjastokimpasta. Vaski-kirjastoissa prosessille ei voi antaa aivan tarkkaa aikarajausta, sillä matka hankintaehdotuksen tekemisestä lainattavana olevaan teokseen sisältää monta eri vaihetta.

Aluksi aineistonvalitsijamme selvittävät, voimmeko hankkia ehdotetun teoksen kokoelmaan. Tähän päätökseen vaikuttavat esimerkiksi teoksen saatavuus, hinta sekä sen laajempi kiinnostavuus. Päätöksen jälkeen kirja tilataan aineistontoimittajiltamme. Toimitusaika vaihtelee tapauskohtaisesti, emmekä tästä syystä valitettavasti voi antaa toimituksen kestolle tarkkaa aikaa. Toimituksen saapumisen jälkeen teos kuvaillaan ja käsitellään lainauskuntoon. Kirjastolla pyritään käsittelemään ensin sellaiset teokset, joihin kohdistuu varauksia. Tämän jälkeen teos on lainattavissa. Mikäli siihen kohdistuu varaus, lähetetään teos noutopaikkaan, minkä jälkeen varaaja saa siitä noutoilmoituksen.