Kuinka pitkä aika tai matka on lasi tai tiimalasi? Ref. Aku Ankka 27/1961 toinen tarina Mikki Hiiri sanotaan: "Kolme lasia - ja kaikki hyvin laivassa!

Kysytty

Kuinka pitkä aika tai matka on lasi tai tiimalasi?

Ref. Aku Ankka 27/1961 toinen tarina Mikki Hiiri sanotaan:

"Kolme lasia - ja kaikki hyvin laivassa!

Vastaus

Vastattu

Päivi Söderholmin ja Ilse Vähäkyrön Nykymerenkulun sanakirjan määritelmän mukaan lasi on "laivakellolla joka puoles tunti annettava merkki, nelituntisen vahdin kahdeksasosa". Holger E. Eklundin Merenkulkualan sanastossa "lasi" ohjaa edelleen hakusanaan "kello", jonka kohdalta löytyy maininta "yksi lasi = puoli tunti[a]". Albin Stjerncreutzin Suomalaisen meri-sanakirjan "Glas" puolestaan kertoo, että lasi on "tawallinen santakello, joka juoksee neljän tiiman tahi puolen tiiman ajan". Neljän tunnin lasi täsmentyy kuitenkin nimenomaisesti vahtivuorojen mittaamiseen käytetyksi "vahti-lasiksi": "Niin kutsutaan neljän tiiman ja puolen tiiman aikaa juoksewaiset santa-kellot. Puolen tiiman lasin ulos-juostua lyödään pakalla rippuwaan kelloon niin monta kertaa, kuin puolentiiman lasi näyttää 4 tiimaisen wahti-lasin osia kuluneen wahdin ajasta". Myös kelloon lyömistä kutsutaan lasiksi ("lyödä 3 lasia").

Kolme lasia tarkoittaa siis kolmea puolen tunnin mittaista jaksoa eli puoltatoista tuntia.

Lähteet:
Holger E. Eklund, Merenkulkualan sanasto : suomi - englanti
Albin Stjerncreutz, Suomalainen meri-sanakirja
Päivi Söderholm & Ilse Vähäkyrö, Nykymerenkulun sanakirja