Kuinka paljon väestöä asuu Suomessa Pori-Tampere-Kotka -linjan eteläpuolella (ko. kunnat mukaan lukien)?

Kysytty

Kuinka paljon väestöä asuu Suomessa Pori-Tampere-Kotka -linjan eteläpuolella (ko. kunnat mukaan lukien)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jos vedetään suora linja Porista Tampereelle ja Tampereelta Kotkaan, näyttäisi sen eteläpuolelle jäävän kaikki Ahvenanmaan ja Varsinais-Suomen kunnat sekä Kanta-Hämeen ja Uudenmaan kunnat lähes kokonaan. Kymenlaakson, Pirkanmaan, Päijät-Hämeen ja Satakunnan kunnista linjan eteläpuolelle jäävät osittain tai kokonaan nämä kunnat:

  • Kymenlaakso: Kotka ja Pyhtää
  • Pirkanmaa: Akaa, Kangasala, Lempäälä, Nokia, Pirkkala, Punkalaidun, Pälkäne, Sastamala, Tampere, Urjala, Valkeakoski ja Vesilahti
  • Päijät-Häme: Hollola, Kärkölä, Lahti ja Orimattila
  • Satakunta: Eura, Eurajoki, Harjavalta, Huittinen, Kokemäki, Nakkila, Pori, Rauma, Säkylä ja Ulvila

Yhteenlaskettu väkiluku Ahvenanmaan, Varsinais-Suomen, Kanta-Hämeen ja Uudenmaan kunnissa sekä yläpuolella luetelluissa kunnissa oli ajankohtana 31.12.2022 yhteensä 3 268 432. Se on noin 59 prosenttia koko Suomen väkiluvusta.

Lähde: Tilastokeskus, Väestörakenne, Tunnuslukuja väestöstä alueittain.