Kuinka paljon Suomessa mahtaa olla aikuisia ihmisiä, jotka eivät osaa lukea, jos tällä tarkoitetaan sitä, että he eivät osaa lukea ollenkaan? Eivät osaa lukea…

Kysytty

Hei! Kuinka paljon Suomessa mahtaa olla aikuisia ihmisiä, jotka eivät osaa lukea, jos tällä tarkoitetaan sitä, että he eivät osaa lukea ollenkaan? Eivät osaa lukea yhtään edes kaikkein helpointa kirjoitettua kieltä, jota lapsi osaa lukea juuri kun on oppinut lukemaan, siis juuri lukemaan oppineille tarkoitettua tekstiä. Sillä eihän kaikki ihmisten opi lukemaan esim. kehitysvamman takia tai aivovamman takia joka estää lukemaan oppimisen.

Vastaus

Vastattu

Väestön lukutaidosta ei kerätä Suomessa tietoja mihinkään rekisteriin, joten kattavaa tietoa lukutaidottomien määrästä ei valitettavasti ole. OECD:n kansainvälinen aikuisten otospohjainen taitotutkimus PIAAC mittaa aikuisten lukutaitoa, numerotaitoa ja soveltavia ongelmanratkaisutaitoja, mutta lukutaidottomien henkilöiden määrää ei sen tuloksista saa.

Niilo Mäki Instituutissa on tutkittu kehitysvammaisten lukutaitoa erikseen. Heillä saattaisi olla jotain arviota siitä, mikä osuus kehitysvammaisista on lukutaidottomia.