Kuinka paljon perunassa on nikotiinia/100 grammaa?

Kysytty

Kuinka paljon perunassa on nikotiinia/100 grammaa?

Vastaus

Vastattu

Peruna sisältää pieniä määriä niasiinia. Niasiini on yhteisnimi nikotiinihapolle ja sen yhdisteille.

Niasiini on vesiliukoinen B-ryhmän vitamiini, jota elimistö pystyy valmistamaan tryptofaanista B6-vitamiinin eli pyridoksiinin avulla. Luonnossa niasiini esiintyy usein nikotiiniamidin (B3-vitamiini) muodossa. Se toimii koentsyyminä hiilihydraattien ja rasvojen hapetusreaktioissa, ylläpitää ruoansulatuselimistön ja hermoston toimintaa sekä estää ihotulehduksia. Parhaita niasiinin lähteitä ovat maito, liha, sisäelimet, kala, muna, täysjyvävilja, vehnänalkiot, palkokasvit, pähkinät, hiiva, hedelmät ja marjat. Perunan niasiinipitoisuus vaihtelee  – lähteestä riippuen –  välillä 0,2–0,6 mg/100 g.

Lähteet ja kirjallisuutta:
Anne Paalo, Peruna
Kaarina Turtia, Gastronomian sanakirja
Proceedings from a Nordic seminar: Potatoes as food
Elintarvike - Fineli