Kuinka paljon hiilidioksidipäästöjä tuottaa 1000km maantien rakentaminen entä 1000km rautatien rakentaminen huomioiden tarvittavien materiaalien valmistuksen…

Kysytty

Kuinka paljon hiilidioksidipäästöjä tuottaa 1000km maantien rakentaminen entä 1000km rautatien rakentaminen huomioiden tarvittavien materiaalien valmistuksen hiilidioksidipäästöt mukaan?

Vastaus

Vastattu

Liikennevirasto on tutkinut asiaa. Asia ei ole kuitenkaan yksiselitteinen.  Vuonna 2011 julkaistun tutkimuksen nimi on Tien ja radanpidon hiilijalanjälki. Tutkimus on verkossa luettavissa. Vaikka tutkimus on vanha, se antaa kuitenkin pohjatietoa tien- ja radanrakentamisen hiilidioksidipäästöistä. Tutkimuksessa käsitellään rakentamisen lisäksi myös teiden ja ratojen käytön hiilidioksidipäästöjä.

https://julkaisut.vayla.fi/pdf3/lts_2011-38_tien_ja_radanpidon_web.pdf

Vuonna 2009 Julkaistu tutkimus selvittää Ympäristönäkökohtien huomioimista päällystevalinnoissa https://julkaisut.vayla.fi/pdf8/lts_2018-61_ymparistonakokohtien_huomioiminen_web.pdf.  Tutkimuksesta selviää, että päällystevalinta vaikuttaa tienrakennuksen ympäristöpäästöihin.

Ehkä näistä julkaisuista pääsee alkuun.