Kuinka nopeasti uutuuskirjat tulevat kirjastoon? Olen kiinostunut Liza Marklundin uutuudesta: Elinkautinen ja Unni Lindellin uutuudesta: Orkesterimonttu

Kysytty

Kuinka nopeasti uutuuskirjat tulevat kirjastoon? Olen kiinostunut Liza Marklundin uutuudesta: Elinkautinen ja Unni Lindellin uutuudesta: Orkesterimonttu

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Uutuuskirjojen saapuminen HelMet-kirjastoon (Espoo, Helsinki, Kauniainen, Vantaa) asiakkaiden saataville tai varattaviksi vaihtelee ilmestymispäivän jälkeen muutamasta päivästä viikkoon silloin, kun on kysymyksessä suurten kustantajien valikoimiin kuuluvista teoksista. Tilaukset tehdään ennakkoon, esim. juuri Marklundin Elinkautinen ja Lindellin Orkesterimonttu on tilattu Vantaan kirjastoon kesäkuun alkupuolella, kirjakauppoihin k.o. teokset tulevat lokakuun puolessa välissä, ja samoihin aikoihin ne ovat myös rekisterissä asiakkaiden saatavilla. Pieniltä kustantajilta tulevat uutuudet ja täydennyskappaleet vaativat pitemmän toimitusajan. Muissa HelMet-kirjaston kaupunginkirjastoissa toimitusaika on samalla tavalla vaihteleva, mutta kirjastoissa pyritään mahdollisimman nopeasti saamaan varsinkin kysytty aineisto asiakkaille.
Henkilökuntatilanne hankintaosastoilla ja kirjastopisteissä sekä aineiston toimittajan aikataulut vaikuttavat tietysti asiaan.