Kuinka monta uskonnotonta ihmistä Suomessa on? (Hän ei kuulu mihinkään uskontokuntaan eikä hänen maailmankuvansa perustu mihinkään uskontoon tai…

Kysytty

Kuinka monta uskonnotonta ihmistä Suomessa on?

(Hän ei kuulu mihinkään uskontokuntaan eikä hänen maailmankuvansa perustu mihinkään uskontoon tai yliluonnolliseen.)

Vastaus

Vastattu

Tilastokeskuksen väestötilastojen mukaan uskontokuntiin kuulumattomia oli Suomessa vuonna 2022 yhteensä 1 781 751.
Lähde: Tilastokeskus, Väestörakenne, Uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluminen iän ja sukupuolen mukaan.

Kaikki näistä eivät kuitenkaan välttämättä ole uskonnottomia. Uskontokuntatilastot tehdään Patentti- ja rekisterihallituksen rekisteriin merkittyihin uskonnollisiin yhdyskuntiin kuuluvista henkilöistä. Ulkomaalaisten osalta uskontokuntatieto ei anna oikeaa kuvaa. Kaikki heidän uskonnolliset yhdyskuntansa eivät ole Patentti- ja rekisterihallituksen rekisterissä, eivätkä kaikki uskonnon harjoittajat liity seurakuntiin. Esimerkiksi vuoden 2021 lopussa Suomessa asuvista vieraskielisistä henkilöistä 86 prosenttia ei väestötietojärjestelmän mukaan kuulunut mihinkään rekisteröityyn uskonnolliseen yhdyskuntaan.

Uskonnollisuudesta ja uskonnottomuudesta on kuitenkin tehty erilaisia kyselytutkimuksia. Esimerkiksi tähän Kirkon tutkimuksen ja koulutuksen blogikirjoitukseen on listattu eri tahojen kyselyjä uskonnon harjoittamisesta: Uskonnottomuuden yleistyminen Suomessa.