Kuinka monta tonnia ilmakehässä on hiilidioksidia? Kuinka monta tonnia vuodessa syntyy hiilidioksidia? Kuinka monta tonnia ihmisen toiminta tuottaa vuodessa…

Kysytty

Kuinka monta tonnia ilmakehässä on hiilidioksidia? Kuinka monta tonnia vuodessa syntyy hiilidioksidia? Kuinka monta tonnia ihmisen toiminta tuottaa vuodessa hiilidioksidia? Mittayksikkö saa olla suurempikin, kunhan mittasuhteet pystyisi selvästi näkemään, esim. miljoona tonnia. Tai miljardi.

Vastaus

Vastattu

Ilmakehän hiilidioksidipitoisuus ilmoitetaan tilavuuden miljoonasosina, eli ppm (parts per million) -pitoisuusmittana. Ppm on prosentin kaltainen suhteellinen suhdeyksikkö (1% = 10 000 ppm). Tällä hetkellä ilmakehän hiilidioksidipitoisuus on noin 415 ppm ja se kasvaa vuosittain noin 2 ppm.

Maapallon normaalitilassa hiilidioksidin lähteet ja nielut ovat tasapainossa eli ilmakehään vapautuu ja siitä poistuu yhtä paljon hiilidioksidia vuoden aikana (noin 770-790 Gt/vuosi). Ihmiskunta taas tupruttelee hiilidioksidia ilmaan noin 39 Gt/vuosi. Luku voi vaikuttaa pieneltä, mutta se on niin sanotusti ylimääräistä hiilidioksidia, jonka varalle ei ole tarvittavia hiilinieluja. Aiheesta löytyy hyvä kirjoitus Kysy ilmastosta -palvelusta, jossa ilmakehän ja ilmastoasioiden asiantuntijat vastaavat ilmastoon liittyviin kysymyksiin. Palvelussa voi myös itse kysyä ilmastoon liittyviä kysymyksiä rekisteröitymällä, tai sitten selata esitettyjä kysymyksiä ja vastauksia rekisteröitymättä. Kysymyksiin vastaavat Helsingin yliopiston, Aalto-yliopiston sekä Ilmatieteen laitoksen tutkijat.

Lisää tiedonlähteitä hiilidioksidista ja ilmakehästä:

Ilmatieteenlaitos: https://www.ilmatieteenlaitos.fi/kasvihuonekaasujen-pitoisuudet
Ilmasto-opas: https://ilmasto-opas.fi/fi/ilmastonmuutos/ilmio/-/artikkeli/1e92115d-89…
Ylen artikkeli "Ilmastonmuutos on ihmiskunnan kohtalonkysymys – tutki, kuka päästöistä oikeastaan on vastuussa" (12.12.2018)

Ilmastotieto-blogissa Kaj Lukko havainnollistaa hyvin hiilidioksidin määrää ilmakehässä. Kirjoitus on julkaistu jo vuonna 2011, joten se on hieman vanha, mutta hyvä havainnollistaja.

Ilmastonmuutoksesta on kirjoitettu myös paljon kirjoja. Niitä pääsee selailemaan verkkokirjastossa (keski.finna.fi) esimerkiksi hakusanoilla "ilmastonmuutos" ja "hiilidioksidi".

9 ääntä

Kommentit

Oikea tiede kertoo että ilmakehässä on 0,04% hiilidioksidia. Toi ilmavaivalaitos valehtelee globalistien taskuun aivan törkeästi. Tyypillistä suomi-korrupteenia.
Kuinka ihmeessä kehtaatte?

Olet oikeassa! Ilma koostuu: 78% typestä, 21 % hapesta ja 1 % jalokaasuista kuten hiilidioksidista 0,04 %