Kuinka monta prosenttia kirjaston työntekijöistä osaa viittoa?

Kysytty

Kuinka monta prosenttia kirjaston työntekijöistä osaa viittoa?

Vastaus

Vastattu

Asiaa ei ole tilastoitu, mutta mututuntumalla prosenttiosuus jää alle viiteen. Tosin kirjastoissa on myös viittomakieltä äidinkielenään puhuvia työntekijöitä.

Espoon kirjastossa on pidetty noin viitisen vuotta sitten viittomakielen alkeisopastuksia työntekijöille. Valitettavasti asioimistulkki tai kynä-paperi -menetelmä ovat kuitenkin vielä tarpeen asioinnissa.

Löysin myös muutaman mielenkiintoisen linkin viittomakielestä ja kirjastosta.

Kuurojen liiton Viittomakielinen kirjasto, Kuuloavain.fi viittomia verkossa sekä Kotimaisten kielten keskuksen viittomakieltä käsittelevät sivut.Kotus.fi