Kuinka monta MB on 1 kB, kun kysymys on tietokoneista? Jos haluan kuvan, joka vie mahd. vähän tilaa, niin kumpi on pienempi 3 MB vai 130 kB sisältävä kuva?

Kysytty

Kuinka monta MB on 1 kB, kun kysymys on tietokoneista?
Jos haluan kuvan, joka vie mahd. vähän tilaa, niin kumpi on pienempi 3 MB vai 130 kB sisältävä kuva?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Megatavu on 1024 kilotavua tai 1 048 576 tavua.

Kaikki tietokoneen käyttämät luvut noudattavat binaari- eli kaksilukujärjestelmää. Lukujen hahmottamisen helpottamiseksi muistin ja kiintolevyn koko ilmaistaan etuliitteillä kilo, mega ja giga, jotka ovat tuttuja yleisesti käytettävästä kymmenlukujärjestelmästä. Yksi megatavu on tarkalleen ottaen 1 048 576 tavua

Mega tule miljoonasta eli 1 000 000 ja kilo tuhannesta 1 000