Kuinka monta ihmistä Pasilan kirjasto kokonaisuudessaan työllistää? Entä Helmet?

Kysytty

Kuinka monta ihmistä Pasilan kirjasto kokonaisuudessaan työllistää? Entä Helmet?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen yleisten kirjastojen tilastot on luettavissa sivulta https://tilastot.kirjastot.fi. Kun Helmet-kirjastot: Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen yhdistetään samaan taulukkoon, voi todeta, että henkilöstön määrä henkilötyövuosina ilmaistuna on yhteensä 836,25 henkilötyövuotta vuonna 2018.

Pasilan kirjaston johtaja,Tiina Tarvonen, kertoi että Pasilan kirjaston osalta, seudullinen Helmet-kirjavarasto mukaan lukien, henkilöstön määrä on tällä hetkellä yhteensä 31. Luku käsittää Helsingin kaupunginkirjastoon vakinaisessa työsuhteessa olevat ja heidän sijaisensa. Lisäksi Pasilan kirjastossa työskentelee työllistettyjä, eripituisia jaksoja harjoittelijoita, työkokeilijoita ja kirjastoalan opiskelijoita.

Pasilan kirjasto tässä tarkoittaa siis talossa toimivaa asiakaspalveluyksikköä tai voisi sanoa ns. normaalia kirjastoa. Talossahan on sitten myös monia muita toimintoja, niin kaupunginkirjaston kuin Helsingin kaupungin kulttuuri- ja vapaa-ajantoimialankin toimintoja.