Kuinka monella henkilöllä on kirjastokortti suomalaiseen yleiseen kirjastoon vuonna 2024 (tai viimeisin tieto).

Kysytty

Kuinka monella henkilöllä on kirjastokortti suomalaiseen yleiseen kirjastoon vuonna 2024 (tai viimeisin tieto).

Vastaus

Vastattu

Löysin Kirjastot.fi tilastoista Yleisten kirjastojen lainaajat, joita oli 1 787 621. Kirjastokortteja lienee ainakin sama määrä, tosin jollakulla voi olla sekä yleisen kirjaston, että tieteellisen kirjaston kortti tai monen yleisen kirjastokimpan kortteja. Linkki Tilastoon

1 ääntä

Kommentit

Eli tulkitaanko yleisten kirjastojen kirjastokorttien määrä samaksi kuin lainaajien määrä?

Entä onko tämä yleisten kirjastojen lainaajamäärä laskussa viime vuosina? Huomasin esitteestä "Suomessa kirjaston on jokaisen maksuton peruspalvelu", että vuonna 2019 vastaava luku oli: "2 miljoonaa asiakasta lainasi yleisestä kirjastosta vuonna 2019".

Lähde: https://www.kirjastot.fi/sites/default/files/matbank/palvelua-kaikille-…