Kuinka luotettava on Wikipedia? Kuka/ketkä valvovat kirjoituksia?

Kysytty

Kuinka luotettava on Wikipedia?
Kuka/ketkä valvovat kirjoituksia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Wikipedian luotettavuus

Wikipedian luotettavuutta on tutkittu jonkin verran. Helsingin sanomat tutki suomenkielistä Wikipediaa vuonna 2013 ja tuli siihen tulokseen, että se oli faktoiltaan pääosin virheetön. "Peräti 70 prosenttia artikkeleista ylsi virheettömyydessä hyvään (4) tai erinomaiseen (5) arvosanaan. Viitteellisen asteikon mukaan viitonen on käytännössä virheetön ja nelonen tarkoittaa, että artikkelissa on vain ”yksittäisiä pieniä virheitä, ei suuria”."
Silti ei voi sanoa, että kaikkiin artikkeleihin voisi sinisilmäisesti luottaa. Artikkelit voivat olla todella eri tasoisia. Virheitä löytyi enemmän artikkeleista, jotka käsittelivät monimutkaisia aiheita.
HS selvitti: Näin luotettava Wikipedia on https://www.hs.fi/tiede/art-2000002692612.html Julkaistu: 30.11.2013  (vain tilaajille)

Brittilehti Nature selvitti englanninkielisen Wikipedian luotettavuutta jo vuonna 2005. Siinä verrattiin tiedeartikkeleita Wikipedian ja Encyclopedia Britannican välillä. Eroja paikkansapitävyyden välillä oli yllättävän vähän. Isoja virheitä oli vähän ja virheitä löytyi myös Britannicasta. Tosin Encyclopedia Britannica kiisti tutkimuksen tuloksen. Tiedeartikkeleita kirjoittavat monesti asiantuntijat, joten niissä voi olla vähemmän virheitä, kuin muissa artikkeleissa.
Internet encyclopaedias go head to head https://www.nature.com/articles/438900a julkaistu Nature volume 438pages 900901 (2005) (14.12.2005)

Varsin suuri osa artikkeleista on siis paikkansapitäviä, mutta mistä tietää mitkä? Ylen Media ja digitaidot -osio on tehnyt asiasta hyvän artikkelin:
Voiko Wikipediaan luottaa? Tarkista ainakin nämä viisi asiaa https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/05/03/voiko-wikipediaan-luottaa-tarkista-ainakin-nama-viisi-asiaa
Tiivistettynä viisi asiaa, joiden perusteella voi arvioida yksittäisen artikkelin luotettavuutta:

1. Ovatko lähteet kunnossa?
2. Kuka on kirjoittanut ja editoinut? Miten tuore uusin versio on? Onko aiheesta kiistelty?
3. Voiko kirjoittajalla olla piilomotiiveja?
4. Vaikuttaako juttu mielipiteeltä?
5. Katso Wikipedian varoitustekstit.

Lue tarkemmin yllä olevassa linkissä oleva artikkeli. Sen lopussa on myös lyhyesti kerrottu aiemmin mainituista tutkimuksista.

Wikipedian ylläpito

Wikipedian kirjoituksia valvovat ylläpitäjät. Ylläpitäjäksi voi periaatteessa päästä kuka tahansa, mutta siihen tarvitaan yhteisön tuki ja suostumus. Näin suomenkielisen Wikipedian Ylläpitäjät-artikkelissa kerrotaan asiasta:

"Ylläpitäjät ovat Wikipedian käyttäjiä, joilla on muun muassa valtuudet poistaa ja suojata sivuja, palauttaa poistettuja sivuja, estää käyttäjiä muokkaamasta, muokata järjestelmäviestejä, siirtää tiedostoja sekä myöntää seulojan ja palauttajan oikeudet käyttäjälle. Yhteisö myöntää ylläpitäjän erityisoikeudet ehdotuksen ja äänestyksen kautta. Oikeudet myönnetään määräämättömäksi ajaksi, mutta yhteisö voi myös äänestää oikeuksien poistosta. Oikeuksista voi myös luopua vapaaehtoisesti."

Koko artikkeli https://fi.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Yll%C3%A4pit%C3%A4j%C3%A4t

15 ääntä

Kommentit

Yritin vaihtaa suomenkieliseen Wikipediaan "Eduskuntavaalit 2019" naisten ja miesten määrät vahvistetun tuloksen mukaisiksi. Ei onnistunut, vaikka muita sivuja olen päivittänyt. Ovatkohan ylläpitäjät päättäneet lukita sinne alustavat tulokset, vaikka sukupuolijakaumaan tulikin korjaus...

Osuin taannoin ranskankielisille, koululaisille suunnatuille Wiki-sivuille. Suomesta kerrottiin mm. että poroja on joka paikassa tuhottomasti, vaikka niitä on koetettu metsästää ahkerasti. Korjasin, ja päivitin samalla mm. väkilukua - seuraavalla kerralla totesin, että kaikki korjaukset oli peruttu.

Korjauksiin täytyy olla lähteet. Muokkaukset kumotaan, jos vaihdat oleellista tietoa tai numeroita ilman lähdettä. Tämä kirjastot.fi -sivun antama vastaus on loppuosaltaan virheellinen. Eivät ylläpitäjät valvo muiden tekemiä muokkauksia, vaan kaikki valvovat. Ylläpitäjät valvovat myös, mutta niin tekevät kaikki muutkin. Suomen wikipediassa on valvojille erityinen arvonsa, seulojat.