Kuinka kauas Kenian puolelle Kilimanjaro näkyy maanpinnan tasolta havannoituna. Vuorta on joissakin yhteyksissä kutsuttu Afrikan pyhäksi vuoreksi. Afrikka…

Kysytty

Kuinka kauas Kenian puolelle Kilimanjaro näkyy maanpinnan tasolta havannoituna. Vuorta on joissakin yhteyksissä kutsuttu Afrikan pyhäksi vuoreksi. Afrikka rajoittuu varmaan lähiseutuun? Mikä tekee vuoresta pyhän?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kilimanjaro sijaitsee noin 20 km päässä Kenian rajalta. Vuori näkyy kyllä Kenian puolelle. Vuori näkyy hienosti esimerkiksi Ambroselin kansallispuistosta https://www.youtube.com/watch?v=pA8mMAU6SaU

Kilimanjaron ympärillä on asunut chagga(tai chaga) -kansa. Heille Kilimanjaro on ollut pyhä paikka. Chaggat ovat nykyisin pääosin kristittyjä, mutta heidän perinteessään Kilimanjarolla on edelleen merkitystä. Vanhaan animistiseen uskontoon liittyi Rowa-niminen jumala, joka joidenkin tietojen myyttien mukaan  asui vuorella.

Asiaan liittyviä linkkejä:

Encyclopedia of African religion:

https://www.um.edu.mt/library/oar/bitstream/123456789/31773/1/The_Chagga_scapegoat_purification_ritual_and_another_re-reading_of_the_goat_of_Azazel_in_Leviticus_16_1998.pdf

Chaga people Wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/Chaga_people#Early_religion

Helsingin yliopiston tutkija Päivi Hasu on tutkinut chagga-heimon uskontoa ja julkaissut englanninkielisen tutkimuksen For ancestors and God : rituals of sacrifice among the Chagga of Tanzania. Ainakin Helsingin kaupunginkirjaston asiakkaat pääsevät lukemaan tutkimusta Helmet haun kautta Ebsco-tietopalvelusta. (Kirjaudu Helmetiin kirjastokortilla ja pin-koodilla, valitse haun kohteeksi artikkelit, hae Päivi Hasu).