Kuinka kauan varauksen kuljetuksessa kestää jos tils on "kuljetuksessa"

Kysytty

Kuinka kauan varauksen kuljetuksessa kestää jos tils on "kuljetuksessa"

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksessä ei ole täsmennetty, minkä kirjaston varauksista ja kuljetuksista on kysymys, joten seuraava vastaus antaa vain suuntaviivoja ja perustuu HelMet-kirjastojen käytäntöihin.

"Kuljetuksessa" tarkoittaa, että varaus on otettu kiinni eli haluttu on löydetty ja se on lähetetty omistajakirjastosta eteenpäin noutokirjastoon. Kuinka kauan sitten menee lähetyshetkestä siihen, että varaus on noutopaikassa, riippuu sekä ajankohdasta että noutokirjaston koosta.

Mitä isompi yksikkö noutokirjasto on, sitä useammin sinne viedään varauksia. Isoimpiin kirjastoihin tulee tavaraa kahdesti päivässä, pienempiin vain kerran päivässä, joihinkin vielä harvemmin.

Toinen kuljetuksen nopeuteen vaikuttava tekijä on se, milloin varaus saatiin lähtemään liikkeelle. Parhaassa tapauksessa varaus ehtii saman aamun kuormaan, jolloin se voi olla noutokirjastossa vaikka samana päivänä. Toisaalta esimerkiksi iltapäivällä tai illalla tehty varaus siirtyy väkisinkin seuraavalle päivälle. Kaikkein eniten kuljetusnopeuteen vaikuttavat kuitenkin viikonloput ja juhlapyhät, jolloin kirjastojen välisiä kuljetuksia ei yleensä ole ollenkaan. Siten perjantaina kiinni otettu varaus on yleensä noutokirjastossa aikaisintaan seuraavana maanantaina, joskus vasta tiistaina.

HelMet-kirjaston asiakkaat voivat omista tiedoistaan seurata tilannetta tosiaikaisesti. Kun varaus on noudettavissa, sen tilaksi tulee ODOTTAA NOUTOA. Kun tila on tuo, kuljetus on jo toteutunut.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto