Kuinka kauan tatuointeja on ollut ja milloin ne alkoivat yleistyä ja miksi ne ovat tänä päivänä niin suosittuja? Tai ovatko ne nykyään suositumpia kuin…

Kysytty

Kuinka kauan tatuointeja on ollut ja milloin ne alkoivat yleistyä ja miksi ne ovat tänä päivänä niin suosittuja? Tai ovatko ne nykyään suositumpia kuin esimerkiksi 1980- ja 1990-luvuilla?

Vastaus

Vastattu

Ihmiset ovat eri syistä tatuoineet ihoaan tuhansien vuosien ajan. Näyttää siltä, että ihon koristelu tatuoinneilla on ollut historian saatossa yleismaailmallinen tapa, sillä sitä tavataan ympäri maailmaa, Etelä-Amerikasta Siperiaan. Hautalöydöistä tiedämme, että ihmisiä tatuoitiin jo Egyptin esidynastisella kaudella (n. 3400-luvulla eKr.). Alpeilta löytyneen Ötzi-jäämuumion ihossa oli kymmeniä tatuointeja. Ötzi eli 3300-luvulla eKr.

Euroopassa tatuoinnit alkoivat yleistyä 1500-luvulta alkaen, ensin lähinnä merenkulkijoilla ja rikollisilla. 1800- ja 1900-lukujen vaihteessa tatuointien ottamisesta tuli sosiaalisesti hyväksyttyä myös yläluokalle. Esimerkiksi Ison-Britannian ja Irlannin yhdistyneen kuningaskunnan kuningas Yrjö V (hallitsijana 1910–1936) ja Venäjän keisari Nikolai II (hallitsijana 1894–1917) olivat molemmat otattaneet tatuointeja.

1900-luvun puolenvälin tienoilla tatuointeihin suhtauduttiin kuitenkin usein kielteisesti ja ne yhdistettiin rikolliseen elämäntapaan. Myöskään esimerkiksi natsien tapa tatuoida vankinumero keskitysleirivankien ihoon ei varsinaisesti parantanut tatuoimisen mainetta.

1970-luvulta tatuoimisen maine alkoi hiljalleen parantua, ja varsinkin 2000-luvulla ala on kukoistanut. Tatuointien suosioon on vaikea antaa yksiselitteistä syytä. Tv-sarjoilla ja sosiaalisella medialla on varmasti oma vaikutuksensa.

Nykyisin arvioidaan, että noin joka kuudennella suomalaisella on tatuointi. Erään tuoreen tutkimuksen mukaan yleisimmät syyt ottaa tatuointi ovat ”jonkin tärkeän rajapyykin ylittäminen, itsen koristelu, yksilöllisyys, rakkauden tai kiintymyksen ilmaiseminen ja itseilmaisu”.

https://www.sttinfo.fi/tiedote/juuri-julkaistu-tatuoinnit-ovat-luultua-yleisempia?publisherId=23980819&releaseId=69872353

Muu lähde:

Krutak, L. & Deter-Wolf, A: Ancient Ink : The Archaeology of Tattooing, University of Washington Press 2017.