Kuinka kauan suomen kielessä on ollut sana tissi?

Kysytty

Kuinka kauan suomen kielessä on ollut sana tissi?

Vastaus

Vastattu

Tissin varhaisin kirjallinen esiintymä on vuodelta 1783 (Christfrid Ganander, Aenigmata Fennica : Suomalaiset arwotuxet wastausten kansa) ja sana on mukana myös ensimmäisessä suomenkielisessä sanakirjassa, Gananderin Nytt finskt lexiconissa (1786). Sitä lienee mahdotonta todentaa, kuinka kauan sana on kielessämme ollut ennen kirjoihin ja kansiin päätymistään, mutta joka tapauksessa se on ollut käytössä ainakin 1700-luvulta lähtien.

Lähde:
Raimo Jussila, Vanhat sanat : vanhan kirjasuomen ensiesiintymiä