Kuinka kauan suomalaisen täytyy olla Yhdysvaltain kansalainen (Etelä-Kalifornia), jotta hän pääsee äänestämään Yhdysvaltain presidentin vaalissa?

Kysytty

Kuinka kauan suomalaisen täytyy olla Yhdysvaltain kansalainen (Etelä-Kalifornia), jotta hän pääsee äänestämään Yhdysvaltain presidentin vaalissa?

Vastaus

Vastattu

Yhdysvaltojen presidentinvaaleissa voivat lähtökohtaisesti äänestää kaikki Yhdysvaltojen kansalaiset riippumatta siitä, kuinka kauan he ovat olleet kansalaisia. Katso https://www.usa.gov/who-can-vote ja https://www.sos.ca.gov/elections/voting-resources/voting-california/who-can-vote-california

Kansalaisuuden lisäksi äänestäjän tulee olla rekisteröinyt se osavaltio asuinpaikakseen, jossa hän äänestää; eli äänestääkseen Kaliforniassa tulee henkilön olla virallisesti rekisteröitynyt Kalifornian asukkaaksi. Ollakseen virallisesti Kalifornian asukas henkilön ei kuitenkaan tarvitse olla Yhdysvaltojen kansalainen, joten tämänkään seikan ei tarvitse tuoda mitään aikarajaa sille, kuinka pitkään henkilön olisi oltava Yhdysvaltojen kansalainen ennen presidentinvaaleissa äänestämistä.

0 ääntä

Kommentit