Kuinka kauan ihminen voi kellua? Opin ensin kellumaan ja vasta sen jälkeen uimaan.

Kysytty

Kuinka kauan ihminen voi kellua?
Opin ensin kellumaan ja vasta sen jälkeen uimaan.

Vastaus

Vastattu

Veden olosuhteet vaikuttavat siihen, kuinka kauan ihminen voi kellua. Usein vaarana on hypotermia tai aallokko, ei niinkään ihmisen kyky kellua. Vedessä, joka on 20 celciusta tai lämpimämpää, ihminen voi kellua jopa tunteja. Ideaaliolosuhteissakin ihminen väsyy lopulta, erityisesti jos ei ole kovin hyvä kellumaan tai kehossa on vähän rasvaa ja joutuu korjaamaan kellunta-asentoa. Näin ollen vastaus riippuu hyvin paljon vedestä ja ihmisestä, joten tyhjentävää vastausta en onnistunut löytämään. Kellumista voi helpottaa vetämällä keuhkot täyteen ilmaa.

Monien uimakoulujen tai veneilyseurojen verkkosivuilla on artikkeleita kellumisesta ja vedessä selviytymisestä.

Voit vilkaista esimerkiksi näitä artikkeleita: Nainen kelluu vedessä miestä vaivattomammin, Survival at sea, Why do you float in water?