Kuinka kauan ammattikorkeakoulujen ja yliopistokirjastojen tulee säilyttää opinnäytetyöt.

Kysytty

Kuinka kauan ammattikorkeakoulujen ja yliopistokirjastojen tulee säilyttää opinnäytetyöt.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Myös opinnäytteiden säilyttämiseen sovelleta säädös löytyy laista kulttuuriaineistojen tallettamisesta ja säilyttämisestä
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2007/20071433

23 §
Aineiston säilyttäminen ja poistaminen kokoelmista
Aineiston säilyttämisen edellyttämän kopioimisen ja muuntamisen toiseen muotoon tulee tapahtua siten, että kopioidun ja muunnetun aineiston tiedollinen, kuvallinen ja äänellinen sisältö vastaa alkuperäistä.

Aineiston säilyttämisestä vastaavalla laitoksella on oikeus poistaa kokoelmista huonokuntoinen tai teknisesti vanhentunut aineisto, josta on valmistettu uusi kappale säilytystä ja käyttöä varten, sekä muutoin käyttökelvoton tai tiedollisen, kuvallisen tai äänellisen sisältönsä menettänyt aineisto.

21 §:ssä on määritelty säilytyspaikat.

Laki kulttuuriaineistojen tallettamisesta ja säilyttämisestä on tullut voimaan tämän vuoden 2008 alusta kumoten vapaakappalelain. Vapaakappalelaki edellytti myös painotuotteiden ja näinollen opinnäytetöiden säilyttämistä.

Artikkeli Elektronisten julkaisujen säilytyksestä Helsingin yliopistossa http://www.lib.helsinki.fi/tietolinja/0101/pitkaaikaissailytys.html
Vapaakappaletoiminnasta Kansalliskirjaston sivulla
http://www.kansalliskirjasto.fi/julkaisuala/vapaakappaleet.html

Yksittäisen ammattikorkeakoulukirjaston tai yliopistokirjaston käytännöistä säilyttämisen suhteen kannattaa kysyä ko. kirjastosta suoraan.