Kuinka balettien koreografiat on laitettu muistiin? Mikä on vanhin "tallennettu" baletti?

Kysytty

Kuinka balettien koreografiat on laitettu muistiin? Mikä on vanhin "tallennettu" baletti?

Vastaus

Vastattu

Yhtenä vanhimmista säilyneistä baletin koreografioista pidetään tanskalaisen balettimestari August Bournonvillen koreografiaa baletista La Sylphide vuodelta 1836. Bournonvillen teosta on esitetty näihin päiviin asti.

Erilaisia tanssin notaatiojärjestelmiä on kehitetty 1400-luvulta lähtien yli 80. Suurimaksi osaksi, aina 1900-luvulle asti, tanssinotaatiot ovat koskeneet lähinnä seuratansseja ja niiden opettamista, ei tanssitaidetta. Notaatioita ei juurikaan tanssitaiteessa käytetä, vaan koreografian työstäminen perustuu lähinnä muistiin ja muistiin merkitsemiseen. 1980-luvun lopulta lähtien esitysten tallennuksessa on käytetty audiovisuaalista taltiointia.

Lähteet ja lisätietoa:

 La Sylphide Wikipediassa

La Sylphiden historia (englanniksi)

Hanna Järvinen: Baletin kulttuurihistoriaa – eurooppalaisen taidetanssin viisisataa vuotta

Sanna Valkiala: Symbolinen representaatio - Taidetta paperilla

Aristoteleen kantapää –ohjelmasarjassa Pasi Heikura haastattelee tutkija Tiina Suhosta aiheesta Miten tanssia kirjoitetaan?