"Ksylitoli on makeutusaine, joka valmistetaan ksyloosista. Ksyloosia on esimerkiksi koivussa, pyökissä, maississa ja marjoissa." (Yle, 5.3.2019) Ksylitolia…

Kysytty

"Ksylitoli on makeutusaine, joka valmistetaan ksyloosista. Ksyloosia on esimerkiksi koivussa, pyökissä, maississa ja marjoissa." (Yle, 5.3.2019)

Ksylitolia alettiin valmistaan koivuhakkeesta paperiteollisuuden sivutuotteena.

Riittääkö tänä päivänä teollisuuden "jätetuotteet" tämän hetkiseen ksylitolin valmistamiseen vai kaadetaanko sitä varten lisää koivikkoja?

Vastaus

Vastattu

Helsingin Sanomat uutisoi (5.3.2019), että ksylitolin raaka-aine ksyloosi on viime vuosina tuotu Suomeen ulkomailta, lähinnä Keski-Euroopasta. Lähteitä ovat mm. maissi, pyökki ja riisi, koivusta ksyloosia ei enää teollisesti tehdä.

Uutisen mukaan Fazer alkaa valmistaa kauran kuorista ksylitolia. Alla linkki uutiseen:

https://www.hs.fi/talous/art-2000006023813.html